Kwaliteitsmanagement
Kwaliteit zit in hoe de klant kijkt naar een product. Het definieert welke aspecten de klant wil hebben in een product en wat dit waard is. Hoe meer het aspect aanwezig is en hoe meer aspecten worden vervuld, hoe meer waarde is toegevoegd aan het product en dit beïnvloedt de prijs. Kwaliteitsmanagement gaat niet alleen over het neerzetten van een standaard of het ontvangen van een certificaat, het gaat over de belofte dat, gegeven het huidige niveau in onze producten, het niveau continu wordt verbeterd zolang als we werken.
Kwaliteitsaspecten worden vaak gedefinieerd door personeel binnen de organisatie zelf, terwijl het echte beeld bij de klant ligt. Deze realisatie is de eerste stap richting kwailteitsmanagement.
De wereldbekende ISO 9001 certificering wordt nogal eens aangepakt alsof het een soort mythisch monster is dat door ondoorgrondelijke redenen ooit leidt tot een certificaat op de muur zolang als we een handboek maken met daarin productieprocessen opgenomenen. Het is absoluut niet ondoorgrondelijk; als je inziet dat kwaliteit staat voor toegevoegde waarde en dat dit hogere prijzen kan betekenen voor je producten, dan wordt het deel van de basis van elke op winst gebaseerde organisatie. Het uivinden van de stappen daarna tot aan de uiteindelijke certificering wordt dan zo makkelijk als een optelsom.
Het invoeren van een kwaliteitsmanagement systeem vergt goede sturing totdat het resultaat daar is. Hierbij kan ik helpen, van start tot eind. Voor het geven van een presentatie hierover kan contact met mij worden opegnomen.