Procesmanagement
Procesmanagement is een interne aangelegenheid. Het inhuren van externe adviseurs om de processen in kaart te brengen brengt steevast een levenloos handboek dat bij oplevering verouderd is.
Het kan wel degelijk slagen; door alle medewerkers te betrekken bij de nieuwe manier waarop gedacht moet worden (met het product als doel, en verbetering als continue aandrijfkracht), en ze gezamenlijk te laten werken aan het opzetten van de nieuwe procesbeschrijvingen. Vóór procesmanagement kwam, werd er nog niet met procesbeschrijvingen gewerkt, dus moet de werkwijze opnieuw worden uitgevonden.
Dit kost veel tijd. De externe adviseur kan hierin begeleiden, sturen, ondersteunen. Qua kosten zijn dus alleen de belangrijke momenten betaald waarin de adviseur de workshops leidt, de mensen traint en begeleidt. Daarbij kan het blijven, want de rest van het werk kan dan door de eigen medewerkers worden uitgevoerd. Door hen dit werk te laten doen, komt de nieuwe manier van werken vanzelf, want het gaat niet om het doel maar om de ontwikkelingsweg er naar toe.
Het in kaart brengen van de processen vergt goede sturing totdat het resultaat daar is. Hierbij kan ik helpen, van start tot eind. Voor het geven van een presentatie hierover kan contact met mij worden opegnomen.