PL Advies

Architectuurraamwerken

Wanneer organisaties groeien, verandert hun structuur. Bij kleine organisaties gaat verandering natuurlijk, omdat de communicatielijnen kort zijn. Bij grotere organisatie komt er meer kijken. Ondersteuning is dan gewenst. Een groeiende organisatie kan het beste op het juiste moment beginnen met het aanleggen van een bedrijfsarchitectuur.

Een bedrijfsarchitectuur of bedrijfsarchitectuurraamwerk is een set documentatie waarmee men op een overzichtelijke manier kan zien hoe verschillende onderdelen aan elkaar gerelateerd zijn. Het gaat hier niet alleen om de rapportagelijnen tussen afbeeldingen en managers, het gaat ook om een productcatalogus, de IT-infrastructuur, contracten, en nog veel meer.

Er zijn diverse modellen op de markt die helpen om structuur in de organisatie te krijgen.

Zachman is het eerste wijd verbreide raamwerk, ontwikkeld door John Zachman. Het is eenvoudig en nuttig, maar biedt weinig verdieping.

TOGAF is vrijelijk beschikbaar, redelijk moeilijk toegankelijk, maar zeer nuttig.

Novius is ontwikkeld door een Nederlands bedrijf met dezelfde naam. Het is veelzijdig toepaspaar. Het is internationaal niet bekend maar vergt weinig om te vertalen om vervolgens toe te passen.

NORA is specifiek ontwikkeld door en voor de Nederlandse overheid. Het is makkelijk toegankelijk en specifiek toepasnaar op overheidsorganisaties. Het is uitgebreid met varianten voor verschillende soorten overheid. Het is internationaal niet bekend maar vergt weinig om te vertalen om vervolgens toe te passen.

ArchiMate is een handige visuele manier om een doorsnee van een organisatie te maken om aansluitingen tussen lagen te definieren.

Binnen elke architectuur onderscheidt men meerdere lagen, zoals bij voorbeeld ook het menselijk lichaam uit meerdere lagen bestaat. Sommige lagen zijn soms wat beter uitgewerkt dan andere. Door gebruik van architectuurmodellen kan ggeregeld worden dat de lagen ok echt op elkaar aansluiten, om meer synergie binnen een organisatie te krijgen, minder frictie en verlieg en hogere rendement. Een aantal belangrijke en bekende lagen zijn;

Lagen die vaak niet expliciet utigewerkt worden zijn de productcatalogus (een volledige beschrijving van producten, limitaties, prijsopbouw, kosten, ingredienten, et cetera), een marktinventaris (type klant, concurrentie, et cetera) en en een contractinventaris (relaties met andere organisaties, verplichtingen, en de relatie met de producten die geleverd of ondersteund worden).

Het in kaart brengen van de processen vergt goede sturing totdat het resultaat daar is. Hierbij kan ik helpen, van start tot eind. Voor het geven van een presentatie hierover kan contact met mij worden opegnomen.